Designförslag på affärsplan

Det här är en ganska enkel historia och det råder ganska mycket oro om hur man designar sin affärsplan på ett proffsigt sätt.

Innan vi går in på detaljerna är det viktigt att veta. Om du inte är på väg att börsnotera företaget så behöver du inga snygga fyrfärgsfoldrar med grafiskt design gjort av en professionell art director. Glöm allt sånt. Håll det enkelt.

Av orsakerna som förtydligas i affärsplansvideon föreslår jag att du använder av följande designförslag:

Skriv din affärsplan på helt vanlig stående A4. Lämna lagom med marginaler. Det förinställda räcker gott.

Använd svart text på vitt underlag. Om du vill citera någon eller använda någon annat inslag för att variera färgen, använd då en gråfärg (typ RGB #505050) så att du kan skriva ut den på vanlig svart/vit skrivare med enhetlig resultat. Du kan använda fyrfärg på omslaget om du vill, men inne i dokumentet kan det bli lite rörigt med olika färger.

Välj en monospaced typsnitt då läsbarheten är riktigt bra på både dator och papper. Den vanligaste är gamla tråkiga förinstallerade COURIER, men här får du en lista på några andra som kan vara lite roligare.

* Hur du installerar ett typsnitt

Teckenstorleken som du bör använda varierar. För maximal läsbarhet och flyt i dokumentet sikta på att ha mellan 70-80 tecken per rad, inklusive mellanslag. I ett vanligt Word-dokument innebär det oftast en teckenstorlek på 10 eller 11 punkter, när man väljer ett monospaced typsnitt.

Välj att ha generöst radavstånd så läsaren kan anteckna direkt i texten. I Word så ställer du in 1,5 som radavstånd.

Skriv inte stora block. Ha maximalt 5-6 rader per stycke.

Du kan använda en annan typsnitt med storleken 18-22 punkter FET till underrubriker. Förslagsvis väljer du sans-serif (utan krumelurer) typsnitt. Du kan tex använda:

  • CANDARA
  • ARIAL
  • HELVETICA
  • CENTURY GOTHIC
  • VERDANA
  • CALIBRI
  • ARIAL BLACK
  • FUTURA

Använd sidnumrering. Spelar ingen roll var. Det kan vara nere, uppe, till höger eller centrerat. Ta vad som känns bra.

Omslaget kan du designa som du vill. Har du en färdig logga, så kan du förslagsvis centrera den 3/5 upp på sidan. Var den känns bra. Om du inte har en logga, så räcker det att skriva företagsnamnet med ett valfritt typsnitt på ca 20-30 punkter, mitt på sidan. Som sagt, gör som du vill. Det går bra att använda färg, men kom ihåg att kolla så den även fungerar i svart-vitt.

Bilagorna kan se ut nästan hur som helst. De behöver inte vara enhetliga, speciellt om de är kopior från utomstående källor.

Som avslutning kan jag tipsa om att hålla det enkelt för dig och läsaren. Dokumentet är inte det centrala. Och speciellt inte designen.

Det går att ha för mycket design på sin affärsplan. Tänk vad pinsamt det är om designen är bättre än idén. Det signalerar att man lagt ner mer tid på att göra något oväsentligt snyggt istället för att fokusera på innehållet och driva sin affärsidé igenom.

Följ råden och kör. Du kan också kika in den förinställda mallen som vi erbjuder.

Tyck till